De vuist

vuist

Zodra een politieke partij of groepering de gebalde vuist gebruikt dan geeft dit aanleiding tot allerlei reacties. Dat geeft niet want elke aandacht is goede aandacht zullen we maar zeggen. Dit geldt ook voor het gebruik van de vuist door een lokale partij in Roosendaal. De lijsttrekker van het CDA zei naar aanleiding hiervan dat haar partij een partij is van respect en fatsoen. Dit suggereert dat een partij die de vuist gebruikt dit niet is. Waarom zou iemand dit dan zeggen?  Goede aanleiding om de vuist nader te beschouwen.

 De gebalde vuist kent zijn oorsprong waarschijnlijk uit het Oude Assyrië, waar het terug gevonden werd op een gedenksteen van de Godin Ishtar, de Godin van liefde en oorlog, waar het lijkt alsof er twee gebalde vuisten getoond worden. Deze interpretatie lijkt overeenkomstig te zijn met vele moderne afbeeldingen die weerstand of kracht uitdrukken. De leeuw, een andere verwijzing naar Ishtar, is ook een symbool van kracht en felheid. Een vergelijkbaar voorbeeld vinden we in gevonden aardewerk figuur uit Colima Mexico wat een sjamaan of een krijger met een gebalde vuist toont als een teken van hulp voor zijn gemeenschap.

 In de moderne tijd werd de vuist het fundamentele symbool door de strijd voor de rechten van werknemers, zowel in Rusland als in de Verenigde Staten. In de VS werd het met succes aangewend voor gelijkheidsbewegingen waar het geïdentificeerd wordt met de “Black Panther Party” en de “American Indian Movement”. Wie kent niet de foto van twee zwarte Amerikaanse sprinters op het podium met gebogen hoofd en gebalde vuisten tijdens de prijsuitreiking van de Olympische spelen van Mexico City in 1968. Het vertegenwoordigt niet alleen één van de meest memorabele momenten uit de geschiedenis van de Olympische spelen maar was een mijlpaal in de burgerrechtenbeweging van Amerika. Tot slot kennen we nu de ‘touch’ waarbij de gebalde vuist tegen een andere gebalde vuist wordt getikt. Dit is een wijze van respectvolle begroeting onder jongeren die steeds meer wordt gebruikt.

 Het is dan ook de moeite waard om te kijken naar wat de gebruiker van de vuist hiermee bedoelt. Dat zou getuigen van respect. Waarom zou een lokale politieke partij de vuist gebruiken? Het is een teken van kracht en staat ook symbool voor de burgerkracht. Het is ook een symbool van de bundeling van lokale politieke krachten tegen teveel inmenging van landelijke politieke invloeden op lokaal niveau. En uiteraard is het ook het symbool van de moderne en respectvolle begroeting zoals die in de moderne tijd wordt gebruikt.

 Voor de Roosendaalse Lijst staat de vuist symbool voor een actief gebaar dat de hulp aan de gemeenschap symboliseert. Dit zeer oude gebaar is een inspiratie voor eenieder die zich 100% wil inzetten voor zijn of haar wijk of dorp. De vuist is een symbool voor kracht en energie maar dat bovenal respect afdwingt.

Dit bericht werd geplaatst in Geschiedenis. Bookmark de permalink .

2 reacties op De vuist

  1. Sandra van den Nieuwenhof zegt:

    Beste Toine,

    Hierbij wil ik even iets rechtzetten. Tijdens de debatavond bij Wijkbedrijf Westrand betitelde ik helemaal niets.
    Mijn tekst bij de slotvraag was: ” …. Ik zie daar de poster hangen van de Roosendaalse Lijst met een vuist….Wij zijn de partij van fatsoen en respect”
    Dat is toch iets anders dan het gebruik van de vuist in jullie poster als respectloos en onfatsoenlijk te betitelen.
    Sandra van den Nieuwenhof,
    Lijsttrekker CDA (partij van de uitgestoken hand😊)

Plaats een reactie